3.000 ciutadans i 85 entitats i productors demanen la reobertura immediata del mercat de pagès de Sant Antoni
3.000 ciutadans i 85 entitats i productors demanen la reobertura immediata del mercat de pagès de Sant Antoni
La Coordinadora de Mercats de Pagès de Barcelona i la Xarxa de Consum Solidari presenten a l’Ajuntament de Barcelona una instància que demana la reactivació immediata del mercat de pagès de Sant Antoni, al qual el consistori li va denegar la llicència la setmana passada per primer cop des de la seva inauguració
La instància, que compta amb la signatura de 3.000 ciutadans i 100 entitats, considera que la mesura del consistori barceloní atempta contra el dret de venda directa de la pagesia i contra el dret dels barcelonins a accedir a un model alimentari sostenible
Barcelona, 9 de maig de 2024.- La Coordinadora de Mercats de Pagès de Barcelona i la Xarxa de Consum Solidari han presentat avui una instància a l’Ajuntament de Barcelona per demanar la reactivació immediata del mercat de pagès de Sant Antoni, al qual el consistori barceloní li va denegar la llicència la setmana.
La instància ha estat presentada davant la seu del Districte de l’Eixample de Barcelona, conjuntament amb una carta de suport signada per prop de 3.000 ciutadans i un centenar d’entitats de la ciutat i productors i elaboradors d’aliments agroecològics del territori català.
En la instància, els organitzadors del mercat de pagès han demanat una reunió urgent amb el Districte de l’Eixample (que ha fet cas omís a les peticions telemàtiques realitzades al llarg d’aquests dies) per re-activar de forma immediata el mercat de pagès de Sant Antoni. En l’acte de lliurament de les assignatures han assistit representants de la Coordinadora de Mercats de Pagès, la Xarxa de Consum Solidari (organitzadora del mercat), l’Associació de Productores i Elaboradores del mercat de pagès, la cooperativa El Pa Sencer i l’històric dirigent d’Unió de Pagesos Pep Riera. Per als organitzadors del mercat de pagès, les més de 3.000 signatures recollides en tan solos cinc dies demostra la fortalesa de la comunitat al voltant dels mercats de pagès i de l’alimentació sostenible i l’increment exponencial de la massa crítica per virar cap a un model alimentari sostenible entre la ciutadania de Barcelona.
Un atemptat contra la pagesia, la venda directa i l’alimentació sostenible
La negativa de l’Ajuntament de Barcelona a renovar la llicència del mercat de pagès de Sant Antoni (que compta amb una trajectòria ininterrompuda de cinc anys) respon, segons el consistori, a queixes dels comerciants del Mercat de Sant Antoni, situat a un quilòmetre de distància del mercat de pagès.
La decisió presa pel consistori barceloní esdevé un atemptat contra la pagesia familiar catalana i la venda directa, segons els organitzadors dels mercats de pagès. Els mercats de pagès reivindiquen la sostenibilitat del seu model a escala social, econòmica i mediambiental, centrat en la venda directa d’aliments artesans i ecològics de proximitat, conreats i elaborats per petits productors del territori.
D’altra banda, els organitzadors també consideren que la decisió de l’Ajuntament de Barcelona esdevé un atemptat contra la pròpia Estratègia d’Alimentació Sostenible del consistori. De fet, els mercats de pagès s’han convertit en els espais de consum d’aliments més alineat amb els objectius d’alimentació sostenible de Barcelona, centrats en la producció i consum d’aliments de temporada i proximitat, promovent projectes agroecològics que cuiden la terra i una alimentació sostenible i incrementant la resiliència del sistema alimentari.
El mercat de pagès de Sant Antoni se celebra cada dimarts de 17h a 20h a l’Avinguda Mistral amb Vilamarí des del 2019, on pagesos i productors agroecològics del territori venen directament els seus productes a les consumidores. Des de la seva fundació, els organitzadors del mercat de pagès han mantingut una interlocució permanent amb l’Ajuntament de Barcelona per tal de col·laborar en l’encaix del mercat en l’oferta d’alimentació sostenible i consum responsable del barri. Una interlocució que, des de la negativa del consistori barceloní a renovar la llicència, ha desaparegut.
Noves mobilitzacions
Durant l’acte de lliurament de les signatures, els organitzadors i productors del mercat de pagès han anunciat que continuaran amb la recollida de suports i han agraït “l’onada de solidaritat” que han rebut per part de la ciutadania i el teixit associatiu de la ciutat. D’altra banda, els organitzadors contemplen noves accions de protesta si l’Ajuntament de Barcelona continua sense donar explicacions i es nega a dialogar amb els mercats de pagès.